Mladá generace v Evropě a Americe si neumí představit život bez internetových nástrojů jako jsou Facebook, Google nebo Youtube. V Číně však nic takového mladá generace nezná. Teenageři v nejlidnatější zemi světa jsou úplně jinde. Komunistická cenzura je k celosvětově známým internetovým vyhledávačům ani prostředkům komunikace nepouští. Je to neuvěřitelné, ale čínská vláda dokáže své mladé udržovat v této sladké nevědomosti.
Internet a mladí Číňané
Celá generace dospívajících Číňanů zná internet zcela v jiné podobě než jej znají Evropané. Důvodem je velmi účínná blokace nejvýnamnějších vyhledávačů a prostředků celosvětové internetové komunikace ze strany čínských úřadů. V posledním desetiletí místní vláda zamezila přístup ke Googlu, Facebooku, Twitteru nebo Instagramu, navíc velmi omezen je i přístup na další cizí webové stránky jakou je např. čínská Wikipedie. Všechny zabanované weby mají svou lokální variantu:
- Facebook = RenRen
- Google = Baidu
- Youtube = Youku
- Twitter = Sina Weibo
Bohužel čínské varianty jsou oproti světovým kontrolované a cenzurované. Zajímavostí je především to, že celá strategie začíná nést ovoce a Čína se chystá tento cenzurovaný model internetu exportovat do dalších zemí jako jsou Vietnam, Etiopie nebo Tanzanie.
Čína si trh chrání
Čínský trh je pro mnoho západních internetových firem velkým lákadlem, bohužel komunistická vláda tohoto státu se proti „invazi“ velmi účinně chrání. Ideologická kontrola je tu na velmi vysoké úrovni. Centrálně bylo za poslední rok zablokováno více než 3000 webových stránek. Tato cenzura je obrovsky účinná a Číně zajišťuje naprosto odlišný vývoj než byl očekáván a deklarován v projevu již Billem Clintonem v roce 2000. Z Číny otevřenější společnost v tuto chvíli opravdu není.
Funkčnost cenzury lze ověřit pohledem na rozvoj čínských domácích aplikací, které napodobují západní protějšky. Velmi často jdou vyvíjené programy ještě dále a umožňují více než jejich evropské protějšky. Jako příklad si uveďme platformu Weibo, která umožňuje chatovat, surfovat, koukat na filmy, platit nebo objednávat a navíc není třeba platebních karet, e-mailu ani bankovního účtu.
Hrdá generace Číňanů
Prosazení západních firem na čínský trh by nemuselo být úspěšné a to i kdyby se čínský trh otevřel. Většina z Číňanů si totiž myslí, že jejich domovina zažívá nejkrásnější léta v historii. Právě kvůli tomuto přesvědčení je předvídatelná apatie k novinkám ze západu a to jakýmkoli. Vedle toho jsou pryč rebelové z 80. let, kteří mj. zpochybňovali čínský politický systém. Většina z těchto lidí dnes publikuje na internetu omezeně a méně kriticky. Spokojenost Číňanů potvrzuje i výzkum na 10 000 respondentech, z nichž více než 80% žije v blahobytu a západní hodnoty jsou pro ně cizí.